Slaap
Dear Health

Duurzaam beter slapen in 12 weken

Wat gaat duurzaam beter slapen je opleveren?

  • Je voelt je fitter
  • Je stemming verbetert
  • Verbeterde concentratie
  • Afname mentale en lichamelijke klachten
  • Afname bestaande lichamelijke klachten
  • Minder vatbaar voor ziekte door een beter werkend immuunsysteem
  • Toename vitaliteit
  • Een grotere dosis aan bewustzijn zodat je leeft vanuit je eigen waarden en keuzes. Dit is en voorwaarde voor een tevreden leven. En je slaap doet daar tevreden in mee!

Maak slapen belangrijk!

WANT:

Slapeloosheid put je lichamelijk en mentaal uit.
Je hebt een grotere kans op lichamelijke klachten; denk aan duizeligheid, verhoogde bloeddruk, diffuse lichamelijke (pijn) klachten, die moeilijk te verklaren zijn. Je immuunsysteem werkt minder goed, waardoor je sneller ziek wordt. Mentaal neemt je draagkracht af, waardoor je prikkelbaar wordt, vergeetachtig, concentratieproblemen ervaart, vermoeid en somber. Bestaande gevoeligheid voor bijvoorbeeld angstklachten kan groter worden.
Dit heeft logischerwijze ook gevolgen voor de productiviteit op je werk en op je persoonlijk functioneren. Er ontstaat een groot riscio om terecht te komen in een burn-out.

Dear Health

Duurzaam beter slapen 12 weken groepstraject

  • toegang tot e-learning beter slapen en leer mindfulness, twv 384,-
  • 6 sessies groepscoaching, 1,5 uur
  • mailsupport, een maximum van 3
  • toegang tot de besloten facebook groep
  • emergency whats app 2 x
  • relaxpakket, bestaande uit slaap thee en biologische etherische olie twv 20,-

Duurzaam beter slapen 12 weken indvidueel 



Overzicht van de online training:

Week 1

  • Informatie over slaap en slaapfysiologie
  • Het doorgronden van je slaappatroon
  • Slaaphygiëne in de avond
  • Kennismaking met 2 ontspanningsoefeningen

Week 2

  • Slaaphygiëne overdag
  • Ben je genoeg fysiek actief?
  • Evaluatie slaapdagboek
  • Nieuwe ontspanningsoefening, introductie mindfulness

Week 3

  • Hoe omgaan met frustratie in de nacht
  • Acceptatie
  • Optimaliseren van je slaapomgeving
  • Mindfulness

Week 4

  • Stress reductie overdag
  • Goede balans tussen: inspanning - ontspanning - rust
  • Onderliggende stressoren ACT
  • Mindfulness, Yoga, Ademoefening

Week 5

  • Leren omgaan met piekeren en een druk hoofd
  • Praktische oefeningen hoe om te gaan met piekeren, niet helpende gedachten, het luchten van een druk hoofd

Week 6

  • Wat als het slapen nog niet goed verloopt?
  • Slaaprestrictie
  • Voeding en slaap
  • Wat is mindfulness 2.0

Week 7

  • mindful omgaan met hindernissen
  • bewustworden positieve gebeurtenissen van alledag

Week 8

  • Adem in het hier en nu
  • bewustworden onplezierige gebeurtenissen
  • bewustworden in dagelijks leven

Week 9

  • stress en je gewoontepatronen
  • veranderen van automatisch reageren naar bewust reageren
  • mini meditatie omgaan met stress

Week 10

  • acceptatie ?
  • het stoppen met willen veranderen van dingen die je niet kunt veranderen
  • Wat 'levert ' acceptatie op?

Week 11

  • niet alles serieus nemen wat je denkt
  • Praktische oefeningen hoe om te gaan met piekeren
  • observeren van gedachten in plaats van geregiseerd worden door je gedachten

Week 12

  • Wat als het slapen nog niet goed verloopt?
  • Balans
  • Hoe verder?

Wat ga je leren?



Dit coachingstraject duurt 3 maanden. Het doel is om je slaap te optimaliseren. 
Een verandering in je leefstijl, waarbij je ook bewust gaat worden van omgevings factoren is een eerste stap. Maar dit is uiteraard niet de enige stap die uiteindelijk je slaap duurzaam gaat verbeteren.
Voeding, omgaan met stress, beweging, maar ook zingeving komen uitgebreid aan bod.
In de laatste 6 weken duiken we in bewustwording aan de hand van mindfulness.
Dit gaat ervoor zorgen dat je uiteindelijk de gemaakte verandering in je gewoontes en gedrag kunt gaan vasthouden. Want veranderen gaat niet vanzelf, maar heeft meer body nodig om te ontstaan. Deelnemen aan dit traject geeft je de nodige inzichten en de proffesionele begeleiding die nodig is. 


Week 1- tm 6 => We beginnen met inzicht krijgen in hoe slaap  en de slaapcyclus werken. 
Je gaat ontdekken wat je bioritme is en hoe je invloed  kunt uitoefenen op je bioritme. Daarnaast ga je ontdekken welke gewoontes een goede invloed hebben op het optimaliseren van je slaap. Dit heeft wel wat tijd nodig. De aanpak heeft invloed op lichamelijke processen, mentale processen en op gedragsverandering. Een goede begeleiding en diverse soorten oefeningen gaan je helpen. Belangrijk is je eigen bereidheid om te starten en vol te houden. Je gaat vaardigheden leren die je lichaam en geest kunnen ontspannen en hoe je kunt omgaan met frustratie. Dit allemaal zodat je weer optimaal in staat gesteld wordt om in slaap te kunnen vallen. Je leert je stress niveau te reduceren en dit is naast het verbeteren van je slaapprobleem ook handig voor je algehele gevoel van welbehagen overdag! 

Vanaf week 7 => Maar we hebben langer de tijd nodig om nieuwe gewoontes te laten beklijven.  Samen verder aan de slag om ons bewustzijn te vergroten zodat we vanuit onze kracht en bewustzijn kunnen kiezen en ons leven vormgeven. De eigen regie daarin houden is een voorwaarde voor vitaliteit. Als we ons vitaal voelen en we houden ons aan het ritme van ons lichaam en doen de dingen die er toe doen, maken we keuzes vanuit ons hart.

 Dan  slapen we ook naar tevedenheid.


"Ik sliep al meer dan een jaar heel slecht, ik lag gemiddeld 3 -4 uur wakker, voordat ik in slaap viel. Mijn hele dag en nachtritme was verstoord.  Raakte uitgeput en kreeg allerlei vage klachten, zoals duizeligheid, pijnklachten in mijn hele lichaam, voelde me emotioneel snel uit balans en kon me steeds moeilijker concentreren. Ik ging me zorgen maken of ik mijn opleiding nog wel zou halen. Ik ben toen bij Suzanne terecht gekomen. Ik kreeg inzicht in welke dingen ik kon veranderen zodat mijn bioritme weer zou herstellen. Ik ben meer gaan bewegen, want dat deed ik sinds ik studeerde veel minder dan daarvoor. Ik heb allerlei gewoontes verandert die me hielpen om me in de avond voor te bereiden op de nacht. De ontspanningsoefeningen hielpen me om mijn lichaam te kalmeren en om mijn piekeren aan banden te leggen.  Na 6 weken sliep ik weer een stuk beter! 6 van de 7 nachten sliep ik weer 8 uur. Al mijn vage klachten zijn langzaam aan weer verdwenen. Als ik nu een keer niet meteen in slaap val, pas ik een van de oefeningen toe en zo kan ik mezelf meteen goed helpen."

Melis, 21 jaar, studente Japanse Taal

Het ontstaan van een slaapprobleem...

Een slaapprobleem ontstaat vaak tijdens een turbulente tijd in je leven.
Na een doorgemaakte ziekte of een operatie. Een tijd waarin je je veel zorgen hebt gemaakt en/of een crisis hebt doorgemaakt. Niet (goed) kunnen slapen kon niet anders. Het is namelijk heel gewoon dat stress je slaapkwaliteit beïnvloedt. Meestal herstelt het vanzelf, maar vaker ook niet. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht waarin allerlei gewoontes het slecht slapen in stand kunnen gaan houden

slapeloosheid =>  piekeren => spanningstoename/ toename adrenaline/cortisol => nog meer moeite om in slaap te vallen

Je bioritme raakt verstoord. Je lichaam is minder ontvankelijk voor slaap op het juiste moment. Meerdere factoren spelen een rol bij niet goed kunnen slapen, daarom dient het ook meerdimensionaal aangepakt te worden. Denk aan lichamelijke factoren, mentale factoren en omgevingsfactoren.

vicieuze cirkel

"Ik heb 2,5 jaar geleden een burn out gehad en sinds die tijd sliep ik slecht. Ik sliep zeker 3 nachten per week nauwelijks door en lag een groot deel van de nacht te woelen. Ik was uitgeput, en had last van een hoge bloeddruk. Op het moment dat ik bij Suzanne terecht kon, was ik ziekgemeld.  Ik had nog nooit bewuste ontspanningsoefeningen gedaan en ook geen  yoga. Het was best gek om daarmee te starten. Uiteindelijk zijn dit de dingen die me het meest gebracht hebben en ik nog steeds toepas als ik merk dat het slapen een keer moeizamer gaat. Ook het omgaan met het niet in slaap kunnen vallen was behulpzaam. Ik kan nu rustig blijven waardoor ik makkelijker in slaap kan vallen, in plaats van me te ergeren waardoor ik alleen maar meer spanning ervaar. Ik slaap nog wel eens een nacht minder goed, maar ik weet nu wat ik moet doen. Ik ben tevreden met hoe het nu gaat. Ik ben weer aan het werk en ik ben veel fitter. Mijn bloeddruk is weer genormaliseerd, zonder medicatie!'

Ser, 61 jaar, elektricien

"Ik sliep al 3 jaar slecht. Had vele nachten per week dat ik maar 4-5 uur sliep. De laatste maanden kreeg ik steeds meer klachten. Een toename van lichamelijke klachten en ook minder aankunnen op mijn werk. Ik was snel overprikkeld en ervoer een kort lontje. Ik werd toen ziekgemeld. En op aanraden van mijn huisarts ben ik gestart bij Suzanne.  Na 7 weken is er al heel veel veranderd. Ik heb veel handvatten gekregen hoe ik beter voor mijn slaap kan zorgen. Heb een aantal gewoontes veranderd en heb middels mindfulness geleerd hoe ik met piekeren om kan gaan en hoe ik mezelf kan kalmeren als ik in de frustratiemodus terecht kom van het niet kunnen slapen.

De begeleiding bij Suzanne ervaar ik als prettig en rustig,. Het is heel compleet met aandacht voor de lichamelijke en mentale aspecten van alles wat met slecht slapen te maken heeft. Ik beveel de slaap coaching bij Suzanne dan ook echt aan. Ik had nooit gedacht dat ik ooit nog eens 8 uur achter elkaar zou slapen!'

Karin, 53 jaar, medewerker beleid en beheer Gemeente


Over mij...

Mijn naam is Suzanne Dear. Ik heb 25 jaar ervaring als fysiotherapeut. De laatste jaren als gediplomeerd psychosomatisch fysiotherapeut.
Ik heb onder andere gewerkt in een kliniek voor mensen met mentale klachten, daarnaast als oncologiefysiotherapeut. Ik heb vele mindfulness groepstrainingen gegeven en bijscholing verzorgd aan fysiotherapeuten.


Mijn expertise ligt onder andere op het vlak om mensen te leren  lichamelijk en mentaal te ontspannen en laat me hierin leiden door de diversiteit in methodieken en mijn jarenlange ervaring. Ik bied je handvatten om te werken aan je vitaliteit. Een juiste balans tussen draagkracht en draaglast is daarbij van belang. Samen krijgen we zicht op waar de schoen wringt en ga je werken aan die factoren waar je invloed op kunt uitoefenen.
 
Daarnaast ben ik gecertificeerd mindfulness trainer categorie 1, lid VMBN en ACT therapeut.

Ik heb sinds 7 jaar mijn eigen praktijk waarin ik mensen begeleid met slaapproblemen, spanningsgerelateerde klachten, zoals overspannenheid en burn-out, chronische pijn klachten en complexe lichamelijke klachten.