Waarom zou je je tijd investeren?

Slapeloosheid put je lichamelijk en mentaal uit. Je hebt een grotere kans op lichamelijke klachten; denk aan duizeligheid, verhoogde bloeddruk, diffuse lichamelijke (pijn) klachten, die moeilijk te verklaren zijn. Je immuunsysteem werkt minder goed, waardoor je sneller ziek wordt. Mentaal neemt je draagkracht ook af, waardoor je prikkelbaar wordt, vergeetachtig, concentratieproblemen ervaart, vermoeidheid en somberheid kunt gaan ervaren. Bestaande gevoeligheid voor bijvoorbeeld angstklachten kan groter worden.
Dit heeft logischerwijze ook gevolgen voor de productiviteit op je werk en op je persoonlijk functioneren privé.

                                                                                         kosten 127,-

week 1

informatie over slaap en slaapfysiologie


het doorgronden van je slaappatroon


slaaphygiene in de avond


kennismaking met 2 ontspanningsoefeningen

week 2

slaaphygiene overdag


ben je genoeg fysiek actief?


evaluatie slaapdagboek


nieuwe ontspanningsoefening, introductie mindfulness

week 3

hoe omgaan met frustratie in de nacht


acceptatie


optimaliseren van je slaapomgeving


mindfulness

week 4

stress reductie overdag


goede balans tussen inspanning- ontspanning en rust

onderliggende stressoren


ACT


mindfulness, yoga, ademoefening

week 5

leren omgaan met piekeren en een druk hoofd


praktische oefeningen hoe om te gaan met piekeren,



het ontluchten van een druk hoofd


​​

 week 6

​wat als het slapen nog niet goed verloopt?


slaaprestrictie


voeding en slaap

Wat ga je leren?

Inzicht krijgen in hoe slaap  en de slaapcyclus werken. Je gaat ontdekken wat je bioritme is en hoe je invloed  kunt uitoefenen op je bioritme. Daarnaast ga je ontdekken welke gewoontes een goede invloed hebben op het optimaliseren van je slaap. Dit heeft tijd nodig. De aanpak heeft invloed op lichamelijke processen, mentale processen en op gedragsverandering. Een goede begeleiding en diverse soorten oefeningen gaan je helpen. Belangrijk is je eigen bereidheid om te starten en vol te houden. Je gaat vaardigheden leren die je lichaam en geest kunnen ontspannen en hoe je kunt omgaan met frustratie. Dit allemaal zodat je weer optimaal in staat gesteld wordt om in slaap te kunnen vallen. Je leert je stress niveau te reduceren en dit is naast het verbeteren van je slaapprobleem ook handig voor je algehele gevoel van welbehagen overdag!

Wat gaat beter slapen je opleveren?


  • ​je voelt je fitter
  • ​stemming verbeterd
  • ​verbeterde concentratie
  • afname mentale en lichamelijke klachten
  • afname bestaande lichamelijke klachten
  • minder vatbaar voor ziekte door een beter werkend  immuunsysteem
  • toename vitaliteit 


Het ontstaan van een slaapprobleem

Een slaapprobleem ontstaat vaak tijdens een turbulente tijd in je leven. Na een doorgemaakte ziekte of een operatie. Een tijd waarin je je veel zorgen hebt gemaakt en/of een crisis hebt doorgemaakt. Niet (goed) kunnen slapen kon niet anders. Het is namelijk heel gewoon dat stress je slaapkwaliteit beïnvloedt. Meestal herstelt het vanzelf, maar vaker ook niet. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht waarin allerlei gewoontes het slecht slapen in stand kunnen gaan houden

slapeloosheid =>  piekeren => spanningstoename/ toename adrenaline/cortisol => nog meer moeite om in slaap te vallen

Je bioritme raakt verstoord. Je lichaam is minder ontvankelijk voor slaap op het juiste moment. Meerdere factoren spelen een rol bij niet goed kunnen slapen, daarom dient het ook meerdimensionaal aangepakt te worden. Denk aan lichamelijke factoren, mentale factoren en omgevingsfactoren.


       





vicieuze cirkel

Melis, 21 jaar, studente Japanse taal;
"Ik sliep al meer dan een jaar heel slecht, ik lag gemiddeld 3 -4 uur wakker voordat ik in slaap viel. Mijn hele dag en nachtritme was verstoord.  Raakte uitgeput en kreeg allerlei vage klachten, zoals duizeligheid, pijnklachten in mijn hele lichaam, voelde me emotioneel snel uit balans en kom me steeds moeilijker concentreren. Ik ging me zorgen maken of ik mijn opleiding nog wel zou halen. Ik ben toen bij Suzanne terecht gekomen. Ik kreeg inzicht in welke dingen ik kon veranderen zodat mijn bioritme weer zou herstellen. Ik ben meer gaan bewegen, want dat deed ik sinds ik studeerde veel minder dan daarvoor. Ik heb allerlei gewoontes verandert die me hielpen om me in de avond voor te bereiden op de nacht. De ontspanningsoefeningen hielpen me om mijn lichaam te kalmeren en om mijn piekeren aan banden te leggen.  Na 6 weken sliep ik weer een stuk beter! 6 van de 7 nachten sliep ik weer 8 uur. Al mijn vage klachten zijn langzaam aan weer verdwenen. Als ik nu een keer niet meteen in slaap val, pas ik een van de oefeningen toe en zo kan ik mezelf meteen goed helpen."


Ser, 61 jaar, elektricien;

'Ik heb 2,5 jaar geleden een burn out gehad en sinds die tijd sliep ik slecht. Ik sliep zeker 3 nachten per week nauwelijks door en lag een groot deel van de nacht te woelen. Ik was uitgeput, en had last van een hoge bloeddruk. Op het moment dat ik bij Suzanne terecht kon, was ik ziekgemeld. Ik heb 8 keer slaapcoaching gehad. Ik had nog nooit ontspanningsoefeningen gedaan en ook geen  yoga. Het was best gek om daarmee te starten. Uiteindelijk zijn dit de dingen die me het meest gebracht hebben en ik nog steeds toepas als ik merk dat het slapen een keer moeizamer gaat. Ook het omgaan met het niet in slaap kunnen vallen was behulpzaam. Ik kan nu rustig blijven waardoor ik makkelijker in slaap kan vallen, in plaats van me te ergeren waardoor ik alleen maar meer spanning ervaar. Ik slaap nog wel eens een nacht minder goed, maar ik weet nu wat ik moet doen. Ik ben tevreden met hoe het nu gaat. Ik ben weer aan het werk en ik ben veel fitter. Mijn bloeddruk is weer genormaliseerd, zonder medicatie!'

Karin, 53 jaar administratief medewerker Gemeente;

'Ik sliep al 3 jaar slecht. Had vele nachten per week dat ik maar 4-5 uur sliep. De laatste maanden kreeg ik steeds meer klachten. Een toename van lichamelijke klachten en ook minder aankunnen op mijn werk. Ik was snel overprikkeld en ervoer een kort lontje. Ik werd toen ziekgemeld. En op aanraden van mijn huisarts ben ik gestart bij Suzanne.  Na 7 weken is er heel veel veranderd. Ik heb veel handvatten gekregen hoe ik beter voor mijn slaap kan zorgen. Heb een aantal gewoontes veranderd en heb middels mindfulness geleerd hoe ik met piekeren om kan gaan en hoe ik mezelf kan kalmeren als ik in de frustratiemodus terecht kom van het niet kunnen slapen. 

De begeleiding bij Suzanne ervaar ik als prettig en rustig,. Het is heel compleet met aandacht voor de lichamelijke en mentale aspecten van alles wat met slecht slapen te maken heeft. Ik beveel de slaap coaching bij Suzanne dan ook echt aan. Ik had nooit gedacht dat ik ooit nog eens 8 uur achter elkaar zou slapen!'

Over mij

Mijn naam is Suzanne Dear. Ik heb 25 jaar ervaring als fysiotherapeut. De laatste jaren als gediplomeerd psychosomatisch fysiotherapeut.
Ik heb onder andere gewerkt in een kliniek voor mensen met mentale klachten, daarnaast als oncologiefysiotherapeut. Ik heb vele mindfulness groepstrainingen gegeven en bijscholing verzorgd aan fysiotherapeuten.


Mijn expertise ligt onder andere op het vlak om mensen te leren  lichamelijk en mentaal te ontspannen en laat me hierin leiden door de diversiteit in methodieken en mijn jarenlange ervaring. Ik bied je handvatten om te werken aan je vitaliteit. Een juiste balans tussen draagkracht en draaglast is daarbij van belang. Samen krijgen we zicht op waar de schoen wringt en ga je werken aan die factoren waar je invloed op kunt uitoefenen.
 
Daarnaast ben ik gecertificeerd mindfulness trainer categorie 1, lid VMBN en ACT therapeut.

Ik heb sinds 4 jaar mijn eigen praktijk waarin ik mensen begeleid met slaapproblemen, spanningsgerelateerde klachten, zoals overspannenheid en burn-out, chronische pijn klachten en complexe lichamelijke klachten.