Body & Mindfulness

Traject

 

      -> dinsdag 27 februari 2024 0930-1130  Oost Maarland; maximaal 6 deelnemers 8 wekelijkse sessies => VOL

-


->   dinsdag 23 april 2024 0930-1130 Oost Maarland => aanmelden mogelijk 


Doorbreek de stresscirkel

Met alleen praten kom je niet uit je overspanning of burn-out. Daarom bied ik dit op maat gemaakte traject speciaal aan voor mensen die langdurig te maken hebben met chronische stress. Misschien ben je ziek geweest, heb je een operatie gehad en knap je niet voldoende op. Of ben je overwerkt geraakt veroorzaakt door werkomstandigheden of door je eigen persoonlijke karaktertrekken. Misschien heb je een zware tijd achter de rug met levensgebeurtenissen die je overkomen zijn. 
Het ontstaan van overspanning/burn-out kan met erg uiteenlopende factoren te maken hebben. De klachten die zich manifesteren bij overspanning zijn divers en uiten zich zowel lichamelijk als geestelijk. De eerste fase in dit traject richt zich op het herstellen van de lichamelijke roofbouw. In de tweede fase zoomen we in op het mentale aspect en creëren we inzicht in ons eigen gedrag en onze valkuilen. Je leert patronen te signaleren en te doorbreken om in de toekomst  te voorkomen dat je  opnieuw in deze situatie terechtkomt. 


Het Body & Mindfulness traject


"Ik ben erg blij dat ik mee heb gedaan met de body&mindfulness training! Ik heb geleerd om via ontspanningsoefeningen en ademoefeningen tot rust te kunnen komen. Mijn slaap is verbeterd en ik heb minder pijnklachten! De combinatie van mentale en lichamelijke aanpak is uiterst effectief. Ik heb geleerd om mij niet mee te laten slepen door negatieve gedachten en emoties. Het is fijn om lotgenoten te hebben en ervaringen te delen. Mijn hyperventilatie klachten zijn sterk afgenomen. Suzanne is warm, toegankelijk en niet zweverig. Wat ben ik blij dat ik deze stap zit heb!'

Joyce, 29 jaar -  onderzoeker Universiteit Maastricht

Stress heeft gevolgen voor je lichaam. Je hartslag versnelt, je ademt sneller en hoger, je bloeddruk stijgt, je spieren raken meer gespannen en er worden stresshormonen geproduceerd. Dit is een normale reactie. Op korte termijn zorgt dit voor een toename alertheid en maakt dat we beter presteren. Echter, als dit lang aanhoudt en we niet meer van stress naar ontspanning kunnen gaan levert het gezondheidsproblemen op. Door de aanhoudende stressreactie gaan we chronisch hyperventileren en ontstaan er biochemische veranderingen op celniveau.
Dit heeft allerlei mentale en lichamelijke klachten tot gevolg. 
Als dan ook nog slaap verstoord raakt, moeten alle alarmbellen rinkelen. Dan liggen burn-outklachten op de loer. Je komt in de vicieuze cirkel terecht van chronische stress. De klachten zullen op lichamelijk en mentaal vlak, soms heel onopgemerkt, steeds meer toenemen, en uiteindelijk kun je in een burn-out terechtkomen. En geloof me, dat kun je beter voorkomen!
Het Body & Mindfulness traject verloopt in 2 fases

Fase 1: Herstellen van roofbouw

Je ontdekt wat stress op lange termijn doet met je lichamelijk en geestelijk functioneren. Eén van de nare gevolgen van chronische stress is dat het lichaam als het ware ‘vergeet’ hoe het van spanning naar ontspanning kan terugkeren. Om te kunnen herstellen is het van groot belang om deze vaardigheid weer te leren.
Daar leggen we dus de focus op. Je gaat thuis aan de slag aan de hand van een e-learning. Vervolgens zetten we in de groepssessies de puntjes op de i. Er is tijd en aandacht voor een ieder zijn vragen en moeilijkheden die je in dit proces tegen kunt komen.

In fase 1 ga je aan de slag met: 

  • Het verbeteren van je slaap.
  • Het leren toepassen van stressreductieoefeningen zodat je geleidelijk weer tot rust komt. 
  • Energiemanagement: leer doseren en op tijd rustmomenten inbouwen zodat je overprikkeling voorkomt.

Om dit te ondersteunen krijg je toegang tot de e-learning Voorkom burn-out.

"Ik vond het beste een grote stap om hulp te zoeken als je in een burn-out situatie zit. Ik voelde mij echter direct veilig en begrepen. Suzanne straalt veel rust uit en geeft praktisch adviezen waar je direct iets aan hebt.. Ik heb geleerd om via ontspanningsoefeningen en autogene training tot rust te kunnen komen. Het is heel handig dat je oefeningen thuis kunt luisteren en toepassen. Ik heb veel inzicht gekregen in mijn valkuilen en de manier waarop ik mijn stress in stand houd. Wat mij het meest aansprak is de rust, de tijd die genomen werd voor een gesprek en de humor. Suzanne is betrokken en professioneel. De aanpak is niet zweverig, maar heel praktisch en nuchter. Je kunt de oefeningen altijd en overal toepassen en ik heb inzicht gekregen hoe stress invloed heeft op mij en hoe ik ontspanning er tegenover kan zetten. Ik ben blij dat ik de stap heb genomen heb hulp te zoeken!' "

Mark, 47 jaar -  docent Frans middelbare school

Week 1

  • Stressfysiologie
  • Persoonlijke vitaliteit vaststellen
  • Gezonde en ongezonde stress
  • Stresssignalen herkennen
  • 3 ontspanningsoefeningen
  • Slaaphygiëne

Week 2

  • De juiste balans
  • Inspanning - ontspanning - rust
  • Educatie ademhaling
  • Angst en paniek
  • Educatie stress & sport
  • 3 ademoefeningen
  • Hartcoherentie oefening

Fase 2: Bewustwording, persoonlijke ontwikkeling en preventie

Je bent natuurlijk niet zomaar in deze situatie terechtgekomen. Soms is je iets lastigs overkomen, ben je ernstig ziek geweest of spelen werk of psychosociale  factoren een rol. In fase 2 gaan we aan de hand van oefeningen en opdrachten ontdekken hoe we meer in het hier en nu kunnen zijn. Daardoor ontwikkelen we zelfinzicht en zien we welke patronen ervoor zorgen dat we uit balans raken. Ook ontdek ook hoe je adequater om kunt gaan met stress. Leer hoe je omgaat met piekeren en een drukhoofd. Je ontdekt wat je valkuilen zijn en je leert hoe je kunt bijsturen naar een koers die goed voelt en zorgt voor balans. Zo voorkom je dat je terechtkomt in de chronische stresscirkel en leer je keuzes maken die er voor jou toe doen. Om dit te ondersteunen krijg je toegang tot de e-learning  Leer Mindfulness .

Week 3 tot en met week 8

  • We gaan 7 weken aan de slag met mindfulnesstraining.
  • Je ontdekt wat meditatie is en hoe je dit praktisch kunt toepassen.
  • Je leert om patronen te doorbreken die niet constructief zijn.
  • Het leert je om te gaan met piekeren.
  • Je leert vriendelijker te zijn voor jezelf en beter voor jezelf te zorgen.
  • Je ontdekt hoe je beter kunt omgaan met stressvolle momenten.
  • Het zorgt er ook voor dat je de mooie momenten bewuster en intenser kunt beleven.
  • Mindfulness is een mooie en krachtige vaardigheid. Het helpt je in je persoonlijke ontwikkeling.
  • Door je bewustzijn te ontwikkelen ga je voorkomen dat je terechtkomt in patronen die overbelasting/burn-out tot gevolg hebben.
  • Naast de gezamenlijke bijeenkomsten kun je ook verder thuis oefenen met ondersteuning van de oefeningen in de digitale leeromgeving.

Meld je aan!


Voor 399,-  incl BTW heb jij...

  • 8 groepssessies van 2 uur
  • onbeperkte toegang tot ontspanningsoefeningen en meditatie-oefeningen
  • onbeperkte toegang tot online training Voorkom Burn-out  en Leer Mindfulness ter waarde van 324,- 
  • mailsupport met een maximum van 4
  • deskundige begeleiding van mij; professional op het gebied van langdurig stress, leefstijlgeneeskunde, gezond slapen en mindfulness

Als je aanvullend verzekerd bent, kan het zijn dat je recht hebt op een vergoeding voor een mindfulnesstraining. Kijk of je vergoeding kunt krijgen met behulp  van de onderstaande tool. Ik ben gecertificeerd mindfulness trainer cat 1 en lid van de VMBN. 
(VGZ, Unive, Umcz en IZa vergoedingen 350,-)

Deze vergoedingstool wordt verzorgd door Zorgpremies.nl


Over Suzanne


Mijn naam is  Suzanne Dear . Mijn achtergrond en ervaring ligt op het vlak van psychosomatische fysiotherapie, mindfulness, positieve psychologie, yoga, en leefstijlcoach.. Daarnaast ben ik professional op het gebied van slaapproblemen, burn-out en chronische pijnklachten. Met dit traject wil ik je op concrete wijze meenemen in het begrijpen en doorbreken van de stresscirkel waar we vaak zitten. We beginnen met de focus op herstel. Je krijgt praktische tools en we gaan samen aan de slag. Veranderen gaat namelijk niet vanzelf. Ik heb honderden mensen begeleid in mindfulness trainingen en heb de training een upgrade gegeven door de eerste fase van lichamelijk herstel  toe te voegen. 

Moeite met slapen?

Slaap is het meest onderschatte fenomeen in de gezondheidszorg. Slecht slapen speelt vaak een rol bij lichamelijk lichamelijke als mentale klachten. Lees meer over mijn Beter Slapen trajecten!