Bedrijven

Voorkomen van Burn-out

Ziekteverzuim door burn-out is een veel besproken thema. Nooit eerder was dit fenomeen zo vaak in het nieuws. En dat is niet voor niks.
1 op de 5 werknemers heeft last van burn-out klachten.

Deze mensen voelen zich totaal opgebrand en kunnen niet meer presteren. Een werknemer die uitvalt wegens een burn-out is gemiddeld 9 maanden afwezig. De kans op restklachten en op het meemaken van  een tweede burn-out zijn groot. Dit wilt u natuurlijk voorkomen.

Deze situatie is te voorkomen.

Het ziekteverzuim is in de meeste situaties gerelateerd aan mentale klachten, die zich vaak lichamelijk uiten. Een burn-out ontstaat niet zomaar. Het begint ongemerkt en ontstaat door werkdruk en/of moeilijke privé-situaties.

Herken de symptomen voordat iemand ziek wordt. 
Mijn insteek kenmerkt zich door een praktisch en doeltreffend aanbod.

Met mijn hulp kan de werknemer binnen 4 weken herstellen...

  1. De werkgever is alert en gaat in gesprek met de werknemer als er signalen zijn die duiden op een verlaagde belastbaarheid. In het gesprek luistert de werkgever naar zijn medewerker en biedt hulp, door te wijzen op een praktisch en doeltreffend programma. Met als resultaat; de werknemer wordt weer fysiek, emotioneel en mentaal sterk
  2. De werknemer volgt het praktisch en pragmatisch programma waarbij de werknemer aan de slag gaat om de gevolgen van de ontstane roofbouw aan te pakken. Zelf aan de slag met coaching op de achtergrond.

Stap voor stap werken aan het opbouwen van draagkracht, toename van energie en bewustwording in het maken van de juiste keuzes.

Ontstaan van burn-out

70-90 procent van het ziekteverzuim is gerelateerd aan mentale klachten, die zich overigens zeer vaak lichamelijk uiten. De klachten ontstaan door werkdruk en/of moeilijke privésituaties. De gemiddelde ziekteperiode door burn-out duurt 9 maanden en de kans op restklachten én een recidief zijn groot.

Daarom, voorkomen is beter dan genezen.
Mijn achtergrond is, zoals gezegd: psychosomatische fysiotherapeut,gecertificeerd mindfulness trainer/ ACT trainer  en slaapcoach. Ik heb sinds 4 jaar een praktijk in Maastricht. Hier behandel ik succesvol mensen met stress c.q. burn-out klachten, slaapproblemen en chronische pijn.

Kom eerder in actie!
Vaak wordt pas actie ondernomen als het te laat is. Zowel door de werknemer als het bedrijf. Mensen willen vaak niet erkennen dat het niet goed gaat. Te wijten aan onze aard en onze maatschappelijke situatie.Het voorland van een burn-out kenmerkt zich door verlaagde belastbaarheid, veroorzaakt door werkgerelateerde situaties en/of privé situaties. Door de verlaagde belastbaarheid en een zelfde werkbelasting ontstaat er roofbouw. Dit wordt vaak wel opgemerkt door collega’s en leidinggevende, maar hiermee wordt niets of te laat wat mee gedaan.

Op een gegeven moment barst de bom. Met een totale lichamelijke en mentale ontregeling als gevolg. De werknemer komt thuis te zitten en het team moet werken met een teamlid minder. Dit heeft ook gevolgen voor de sfeer. Als de werknemer thuis zit, wordt na enige tijd een behandelplan opgesteld en (dan pas) gestart met coaching en gesprekken.

"Ik vond het best een grote stap om hulp te zoeken als je in een burn out situatie zit. Ik voelde mij echter direct veilig en begrepen. Suzanne straalt veel rust uit en geeft praktisch adviezen waar je direct iets aan hebt. Ik heb geleerd om via ontspanningsoefeningen en autogene training tot rust te kunnen komen. Het is heel handig dat je oefeningen  thuis kunt beluisteren en toepassen. Ik heb veel inzicht gekregen in mijn valkuilen en de manier waarop ik mijn stress in stand houd. Wat me het meest aansprak is de rust, de tijd die genomen werd voor een gesprek en de humor. Suzanne is betrokken en professioneel. De aanpak is niet zweverig, maar heel praktisch en down to earth. Je kunt de oefeningen altijd en overal toepassen en ik heb inzicht gekregen hoe stress invloed heeft op mij en hoe ik ontspanning er tegenover kan zetten. Ik ben blij dat ik de stap genomen heb hulp te zoeken!'"

Mark, 47 jaar, docent Frans - middelbare school

Dit wil ik voorkomen!!

Hoe?

  • Eerder in dit proces aan de bel trekken en een interventie toepassen die vanuit een beproefd (!) bio-psycho-sociaal model ontwikkeld is.
  • Niet alleen praten of adviezen geven
  • Concrete oefeningen doen, die helpen om stress te reduceren
  • De leefstijl aanpassen, zodat het lichaam zo goed mogelijk op kan knappen!
  • Komen tot inzichten en bewustwording => Waar knelt de schoen?

Maak een afspraak en ik kom graag meer vertellen!